Bent Van Looy en de VRT Bigband

Gastoptreden Ben Vanderweyden

Bent Van Looy neemt zijn eigen nummers en die van zijn helden onder handen. Voor deze gelegenheid krijgen enkele van Bents songs een nieuw arrangement en hier en daar een Nederlandse toets. Verwacht u aan een gevarieerd programma met verder ook originele, Engelstalige teksten van Van Looy onder begeleiding van de swingende blazers en de stomende ritmesectie van de VRT Bigband.

Bent Van Looy

Bent Van Looy brak door als frontman van de Belgische band Das Pop om daarna een eigen solocarrière uit te bouwen. Hij verdiende zijn strepen in het Studio Brussel-programma ‘Single Safari’. Verder is Van Looy ook actief als drummer bij Soulwax en als coach in ‘The Voice Van Vlaanderen’. Als tv-presentator is hij te zien in het Canvas-programma ‘Culture Club’ en hij fungeerde als inspiratie voor de Canvas-reeks ‘Fiskepark’ (een crime-verhaal met als thema de moord op Bent Van Looy).

VRT-Bigband

De VRT Bigband werd eind 2009 opgericht in een nostalgische bui naar de gloriedagen van de legendarische BRT Bigband en het BRT Jazzorkest. Beide orkesten speelden jazz uit de jaren ‘30, ‘40 en ‘50 en werkten samen met tal van muzikale grootheden. VRT’er en bassist Marijn Daniels werd hierdoor geïnspireerd en bracht een nieuwe bigband bijeen, samengesteld uit gepassioneerde VRT-personeelsleden.Onder de deskundige leiding van dirigent Dree Peremans is de VRT Bigband intussen uitgegroeid tot een volwaardige speler binnen de Vlaamse jazzscene. Bekende stemmen stappen dan ook graag mee in het verhaal: Marijn Devalck, Geena Lisa, Fred Brouwers, Lady Linn, Yannick Bovy, Günther Neefs, Barbara Dex, Sofie, Sandrine, Tutu Puoane … zijn tegenwoordig vaste waarden bij de VRT Bigband.

Ben Vanderweyden

Op zijn 17de trok Ben met vrienden, o.a. Roland Vanhoegaerden, waarmee hij nu nog vaak in duo of trio optreed, enkele keren naar de legendarische jazzcursussen in Dworp. Hier kwamen internationale gastmuzikanten les geven onder wie Kenny Drew en John Lewis (Modern Jazz Quartet). Hij probeerde toen reeds wat mondharmonica te spelen maar al snel werd het weer opgeborgen. Meer dan 30 jaar later viste hij het kleinood weer op en dankzij het enthousiasme van zijn vrouw en kinderen begon Ben er frequent op te spelen. Zo kwam hij met drummer Koen Vandendriessche in contact. Ze hadden in de jaren ‘80 een fusionband waar ze 3de eindigden tijdens Jazz Hoeilaart en de Sabam prijs kregen voor zijn compositie “Fishing In The Viandra”. Al snel gingen ze samen optreden met Dirk Schreurs en Roman Korolik.

Tijdens een optreden ter gelegenheid van de muntslag van een Toots muntstuk kwam Ben in contact met Huguette, de vrouw van Toots en Mariette, zijn zus. Ze gaven hem het fiat om een hommage aan Toots te brengen. Na maanden voorbereiding was “Thank You Toots” klaar om mee naar buiten te komen, met Fred Brouwers als verteller.

Vanavond ook nog kaarten verkrijgbaar aan de kassa!

Standaardkaarten

• Gele tickets: € 40
    • Witte tickets: € 30

VIP-arrangement